Tuesday, May 10, 2011

4 tanda kebahagiaan


Sabda Rasulullah saw,

أربع من السعادة المرأة الصالحة والمسكن الواسع والجار الصالح والمراكب الهنئ


Maksudnya : “4 perkara yang membawa kebahagiaan iaitu perempuan yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang elok”.

Berdasarkan hadis ini, tanda kebahagiaan pertama ialah memiliki isteri yang solehah.Apabila dilihat,dia menyenangkan hati dan apabila ditinggalkan dia berupaya menjaga dirinya juga harta yang ditinggalkan.

Tanda kebahagiaan yang kedua ialah rumah yang luas, sehingga Rasulullah saw sering berdoa selepas solat,

اللهم اغفرلى ذنبي ووسع لي في داري وبارق لي في رزقي فقيل له ما أكثر ما تدعو بهذه الدعوات يا رسول الله ؟ فقال وهل تركن من شئ


Maksudnya : "Ya Allah ampunilah dosaku, luaskanlah rumahku, berilah keberkatan pada rezekiku. Kemudian baginda ditanya oleh sahabat : Mengapa doa ini yang banyak engkau baca ya Rasulullah ? Di jawab oleh Nabi saw, apakah ada sesuatu perkara lain yang lebih kamu sukai ?”.

Tanda kebahagiaan ketiga ialah jiran yang baik dan soleh kerana ia penting dalam mencapai keharmonian dan keselesaan hidup.

Tanda kebahagiaan yang keempat ialah kuda yang jinak yang menurut perintah tuannya, yang laju pecutannya serta berupaya membawa tuannya ke destinasi yang dituju. Zaman sekarang bolehlah ditafsirkan seperti kereta, motorsikal dan sebagainya.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment